Pusat Pembangunan Reka Bentuk Malaysia (DDEC)No. 22, Jalan Kia Peng,50450 Wilayah Persekutuan,Kuala Lumpur, Malaysia+603-2161 9002+6019-222 3300enquiry@ddec.my
Jenama merupakan perwakilan kepada intipati syarikat atau individu. Tanpa jenama, syarikat tidak dapat membezakan diri mereka, produk yang dihasilkan serta perkhidmatan yang ditawarkan kepada sasaran pengguna. Sedangkan syarikat mempunyai produk yang betul-betul boleh laris, namun kekangan jenama yang konsisten boleh merugikan syarikat sekelip mata. Kekangan jenama boleh berpunca daripada beberapa aspek asas dalam pembentukan syarikat dan jenama.
Pengguna di luar sana secara umumnya, hanya kenal logo dan nama jenama. Namun, sebelum logo atau nama jenama sampai ke tahap diperkenalkan ke mata umum, jenama sesuatu syarikat atau produk perlu melalui beberapa peringkat yang terperinci. Ini supaya persepsi jenama tersebut mencapai matlamat asal syarikat atau produk. Setiap perkara yang memerlukan perancangan perlu ada strategi.
Perundingan Jenama
Kadang kala, ada syarikat yang sudah berada di pasaran sekian lama, namun hasil jualan tidak memadan dengan masa syarikat dan produknya berada di pasaran. Boleh jadi ada persepsi terhadap jenama tersebut yang tidak membangkitkan emosi pengguna. Ibarat pengguna hanya memandang jenama produk dan berlalu begitu sahaja tanpa fikirkan apa-apa. Walaupun syarikat tersebut percaya produknya adalah yang terbaik, tahap kepercayaan itu harus disampaikan kepada pengguna.
Syarikat yang berada dalam keadaan begini atau apa sahaja keadaan yang memerlukan perundingan jenama akan diberikan perundingan jenama oleh pakar jenama DDEC. Perundingan jenama akan meliputi memahami masalah yang dihadapi syarikat, tak kira besar atau kecil, setiap masalah pasti ada jalan penyelesaiannya.
Strategi Jenama
Jenama yang sudah berada di pasaran dan efektif dalam berhubung dengan pengguna, pastinya menggunakan strategi tertentu. Jadi, jenama anda juga perlukan strategi jenama. Pakar jenama DDECmenyarankan agar strategi jenama dibentuk melalui proses yang teratur meliputi:
Tujuan Jenama
Tujuan jenama inilah menjadi mandat utama syarikat agar segala perkara dalam perniagaan berpusatkan mandat ini.
Visi Jenama
Perancangan jangka panjang dalam perniagaan memerlukan visi yang jelas dan lestari agar mudah untuk diingati.
Misi Jenama
Jenama yang mempunyai misi lebih mudah untuk difahami apa yang perlu dilakukan untuk memastikan pelaksanaan jenama yang efektif.
Personaliti Jenama
Jenama berpersonaliti boleh membangkitkan emosi daripada pengguna, samada dalam kumpulan sasaran atau pun tidak.
Kedudukan Jenama
Kedudukan sesuatu jenama berkait rapat dengan nilai yang ingin disampaikan kepada pengguna.
Sasaran Jenama
Dengan menetapkan kumpulan sasaran pengguna, jenama lebih mudah menarik perhatian pengguna melalui aspek identiti jenama.
Identiti jenama meliputi logo dan panduan aplikasi logo, warna korporat, bentuk huruf rasmi, susun atur maklumat penting dan grafik serta panduan gambar yang bertepatan dengan jenama. Panduan visual ini perlu ada bagi setiap syarikat atau pun produk, jika perlu agar mana-mana pihak yang akan mengeluarkan bahan komunikasi atau promosi boleh menjadikannya rujukan. Hasil identiti jenama adalah panduan jenama dalam bentuk buku atau digital. Dengan adanya panduan identiti jenama, visual jenama akan konsisten dalam apa jua format dan memudahkan pengguna mengingati jenama tersebut.
Pakar Jenama ada di DDEC
Setiap aspek jenama dan pembangunan jenama anda boleh dibangunkan atau ditambahbaik, demi kebaikan perniagaan anda. Di DDEC, pakar jenama kami sedia untuk mendengar dan memahami masalah anda dan menawarkan penyelesaian yang munasabah dan sesuai dengan bajet syarikat. Hubungi kami di 019-222 3300 atau email kami enquiry@ddec.my.
Pusat Pembangunan Reka Bentuk Malaysia (DDEC) adalah pusat sehenti reka bentuk yang ditubuhkan untuk membantu usahawan Malaysia dalam membangunkan jenama mereka untuk pasaran Malaysia dan meningkatkan potensi mereka untuk pasaran global. DDEC ialah sebuah anak syarikat milik penuh MARA di bawah naungan Kementerian Pembangunan Luar Bandar (KPLB).